Єдина ціна на газ змусить українців мерзнути

Українці звикли до того, що комунальні послуги регулярно дорожчають. Після обрання главою Кабміну Володимира Гройсмана, люди сподівалися, що ціна на газ зміниться в меншу сторону. Але як стверджує уряд, підвищення ціни на газ є однією з умов для отримання кредитів Міжнародного валютного фонду. З цієї причини з 1 травня ціна на блакитне паливо буде однаковою для всіх категорій споживачів. На думку прем'єр-міністра, вирівнювання ціни на газ для споживачів має зменшити цінові спекуляції посередників в газовому секторі. Для простого населення ціна на газ стане непосильною, тому населенню обіцяють призначати субсидії. Але в нормальному суспільстві на субсидії претендує меншість, а в Україні таких людей більше половини. Не всі українці зараз розуміють, що єдина ціна на газ незабаром вплине на подорожчання гарячої води і опалення.



Мотиви уряду, через які ціни на газ зрівняли, дуже прості - потрібні гроші для бюджетної сфери, для виплат зарплат і пенсій. Раніше ціна на газ державного «Укргазвидобування» була значно занижена, на чому мали непогані прибутки комерційні компанії, які перепродавали газ за ринковими цінами. Тому ціни «Укргазвидобування» і приватних газових компаній вирівняли. Такий крок дозволить істотно поповнити державний бюджет і виділяти кошти на розробку нових родовищ, застосовувати нові технологій. Ось тільки не врахований один момент - приватні компанії, які продають газ населенню, тепер матимуть менше прибутку, а значить, можуть підвищити ціни на газ. Крім того, з травня скасовуються усі пільги для теплових електростанцій і для тих, хто опалює свої житла газом. Тому подорожчання ціни на газ викличе підвищення ціни на гарячу воду, і централізоване опалення.

Кінцева ціна опалення і гарячої води формується постачальниками з розрахунку, скільки грошей витрачається, щоб виробити 1Гігокалорію. Далі ці тарифи розглядає і затверджує Національна комісія. На даний момент, відповідно до своїх розрахунків, Національна комісія підвищила тарифи на теплову енергію та послуги центрального опалення на 75-90%. Дані тарифи затверджені НКРЕКП почнуть діяти вже з 1 липня 2016 року.

Що ж включає в себе новий тариф на теплу воду і центральне опалення, який подорожчає ?

Відповідно до постанови Кабміну, ціна гарячої води в кранах і батареях українців включає в себе безліч витрат. Прийнято думати, що основна частина ціноутворення залежить від виду спалюваного в котельні енергоносія. Зрозуміло, що опалювати за рахунок газу набагато дорожче, ніж виробляти тепло з вугілля або мазуту. Але багато котелень розраховані саме на газовий підігрів. Їх модернізація потребує часу і додаткових коштів.

Далі, до ціни тепла додають зарплати всього персоналу, який працює в комунальній службі постачальника тепла. І якщо в звичайній котельні працюють кілька майстрів, то загальний штат працівників фірми може бути роздутий до неймовірних розмірів. Існують навіть Комуненергії, в яких за штатом числяться працівники підсобних сільгосппідприємств - теплиць і навіть свиноферм, де вирощують якусь живність для потреб комунальних працівників. Також в штаті традиційно присутні інженери, бухгалтери, інспектора, майстри, охоронці, водії, двірники і навіть садівники. Всім їм потрібна зарплата, і не така низька, як у вчителя в школі. Як правило, в різних Комуненергіях працюють родичі і знайомі керівників цих служб, у яких чималі зарплати. Крім зарплат в ціну тепла закладені податки і відрахування в пенсійний фонд.

Ще один вагомий пункт ціноутворення - витрати на транспортування холодної води, яку тепловики купують у міського Водоканалу. Наступний пункт ціни теплої води - це її підігрів і доставка по трубах до споживача. Тут враховуються різні теплові втрати, тиск, - все що не можна реально контролювати і враховувати. А значить, ціна береться з запасом. Так як технічне обладнання і труби теплоцентралей належать комунальним службам, то ремонт і їх технічне обслуговування також закладені в ціну гарячої води. Чи проводять служби регулярний ремонт або техобслуговування - це вже неважливо, але кошти на це регулярно додаються до ціни гарячої води. Ще один пункт ціноутворення - це різні комунальні послуги, в тому числі за утримання своїх робочих приміщень. Але усі ці пункти, це лише витрати комунальної служби, яка перш за все хоче отримувати за свої послуги прибуток. Тому список ціноутворення гарячої води закінчується нескромним пунктом - «планований прибуток комунального підприємства».

Найцікавіше, що планований прибуток заздалегідь включається в тариф і затверджується місцевим Виконкомом. Загальна сума планованого прибутку рівномірно розбивається на 12 місяців і вноситься в платежі населення. Скільки прибутку захоче мати підприємство, вирішує Виконком. В кінці року певна частина прибутку відраховується до міського бюджету. Тому Виконком, який стверджує бажані прибутки, теж зацікавлений у максимальній ціні комунальних послуг.

З усього цього довгого списку ціноутворення теплої води вартість енергоносіїв становить лише деяку частину. У багатьох містах України ціна витраченого на обігрів води газу набагато менше усіх інших «накруток» комунальних служб. Виходить, що ціна теплої води багато в чому залежить не від Кабміну, а швидше від міської виконавчої влади, яка затверджує ціноутворення гарячої води.

Що може зробити міська влада, щоб тарифи на тепло для населення не перетворилися в непосильну суму. Загалом, потрібно просто переглянути і скоротити весь список ціноутворення, внести деякі зміни на місцевому рівні.

По-перше, необхідно мінімізувати, або взагалі прибрати плановий прибуток комунальників. Той факт, що прибуток відомий заздалегідь, ніяк не стимулює постачальників тепла щось міняти в своїй роботі. Оптимізувати ціну на теплу воду можна за рахунок скорочення роздутого штату комунальних підприємств, використання твердого палива замість газу, усунення тепловтрат. Ще до настання опалювального сезону потрібно вкласти бюджетні кошти в теплоізоляцію труб, підвалів, житлових приміщень. Також потрібно масово встановлювати в багатоповерхових будинках лічильники тепла, контролювати подачу тепла при підвищенні температури повітря. Загалом, можна багато чого застосувати, але на це потрібні додаткові бюджетні кошти. Де їх взяти? У будь-якому міському бюджеті є безліч другорядних програм, які до настання холодів можна було б переглянути і скоротити. Зекономлені кошти можна перенаправити, щоб ефективно підготуватися до нового опалювального сезону.

Практика показує, що подорожчання тарифів на тепло не відображається на якості послуги, тепліше від цього українцям не стає. Швидше за все, коли прийдуть холоди і люди почнуть масово обурюватися величезними тарифами за тепло, місцева влада звинуватить в цьому Кабмін. Тому уряд, вже зараз має стимулювати місцеву міську владу впроваджувати енергозберігаючі технології та програми. Інакше вже цієї осені уряд знову втратить довіру, що може відобразиться на економіці і загострить політичну кризу.

Комментарии